تبعات زلزله در ابعاد مختلف آن

تبعات زلزله در ابعاد مختلف آن

بعد از هر رخدادی که در آن جابجایی عظیم انسانی صورت بگیرد و افراد جامعه بخشی از داشته های خود را از دست بدهند، حال جانی، مالی، سایکولوژی یا فرهنگی باشد، نباید هرگز انتظار برگشت به زمان قبل از وقوع آن رخ داد را داشته باشیم، مردم ناکازاکی هرگز همان مردمان قبل از بمباران نیستند، همانگونه که حلبچه هر گز به حلبچه روز قبل از بمباران شیمیایی برنگشت.

مناطق زلزله زده کرمانشاه از جمله سرپل ذهاب نیز هرگز به روال عادی قبل از زلزله ۷ و سه دهم ریشتری ۲۱ آبان سال ۹۶ بر نگشت، درست است که دیگر خبری از آوارهای انباشته شده و خانه های ویران نیست، اما خانه های زیادی دیگر با خانواده قبل از زلزله وداع کرده اند.

اگر بخواهیم مهمترین مسائل پسا زلزله کرمانشاه را کوتاه و مختصر بیان کنیم، چنین است:

۱_ اعتیاد’  قبل از زلزله سال ۹۶، شهر سرپل ذهاب از لحاظ مصرف مواد مخدر جزو زون سبز به حساب می آمد  یعنی منطقه ای پاک از حیث اعتیاد، اما اکنون مثل نقل و نبات در هر کوی و برزنی  حضور دارد، که اگر افزایش آن را هزار برابر هم حساب کنیم باز زیاد نگفته ایم، زمان دسترسی به آن کمتر از ۱۵ دقیقه است.
۲_ سرقت، آمار سرقت در شهر سرپل ذهاب، در مقایسه با قبل از زلزله بسیار بالا ست.

۳- از لحاظ سایکولوزی، هنوز افراد زیادی در رنج هستند.
۴_ از لحاظ فرهنگی: کتابخانه های ویران شده شهر سرپل ذهاب هنوز در حد اسکلت بندی قرار دارند، ترک تحصیل روز به روز افزایش پیدا می کند.
۵- مهاجرت: سیل مهاجرت مردم مناطق زلزله زده کرمانشاه روز به روز افزایش پیدا می کند، در برخی از مناطق و روستاها کمتر خانواده ای وجود دارد که در آن حداقل یک نفر مهاجرت نکرده باشد.
۶- باز پرداخت وام بازسازی: کمتر کسی در این مناطق توان بازپرداخت وام بازسازی را داشته و اغلب مردم هر ماه شاهد دریافت پیامک های بانکی برای باز پرداخت هستند، از این حیث خیلی از افراد با مشکلات جدی بانکی مواجه هستند.

۷- معلولین و آسیب دیدگان این مناطق به کلی فراموش شده و ناچار انجمن این قشر بی پناه، به سازمان های غیر دولتی پناه می برند.
۸-بیشتر از هشتاد درصد واحدهای مستقر در شهرک صنعتی شهر سرپل ذهاب تعطیل است.
۹-خیلی از خیابان ها و کوچه های شهر سرپل ذهاب که در جریان زلزله و بازسازی و ماقبل آن آسفالت نشده یا آسیب دیده بودند، هنوز همان وضعیت را دارند.
۱۰_ کوچکتر شدن سفره مردم،  یک بررسی میدانی نشان می دهد  که مصرف گوشت قرمز در سه منطقه حاشیه نشین شهر سرپل ذهاب به هر سه ماه یک بار کاهش پیدا کرده است.
۱۱_ مستاجرین: در کمال ناباوری ۴۷ درصد از ساکنین شهر سرپل ذهاب را مستاجرین تشکیل می دهد، این قشر با افزایش رهن و اجاره خانه سرسام آور امثال بیشتر تحت فشار قرار دارند.
۱۲_ تغییر سبک زندگی و پوشش فرهنگی بخصوص در روستاها بسیار مشهود است.

 

  • دکتر فاضل الیاسی
  • کانال تحقیقات میدانی در مناطق زلزله زده کرمانشاه
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا